کد خبر: ۵۲۹۸۵۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۱ مهر ۱۴۰۲
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور مطرح کرد:
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: از دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و انجام دیدارهای جانبی با مقامات سایر کشورها، این بود که جمهوری اسلامی از حوزه تجاری سازی روابط سیاسی عبور کرد و اکنون وارد حوزه منافع ملی شده است.
به گزارش پایگاه خبری 598، محمد جمشیدی شامگاه جمعه با حضور در برنامه زنده صف اول سیما درباره سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به نیویورک و شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و برخی برنامه‌ها و سخنرانی‌های او در این سفر، اظهار داشت: حضور در مجامع و سازمان های بین المللی، فرصت بی نظیری برای تأمین منافع و تبیین مواضع است و در دیدارهای مختلف رئیس جمهور در مجامع بین المللی مانند شانگهای و بریکس همواره تعامل با کشورها جزو اولویت اول ما بوده و هست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در سفری که به نیویورک داشتیم، اهداف ما به خوبی محقق شد؛ به خصوص که با بسیاری از سران کشورهایی که در نیویورک دیدار انجام شد، از قبل تعامل داشته ایم و سال گذشته نیز با تلاش غربی ها یک برنامه امنیتی جدی برای بی ثبات کردن ایران آغاز شد اما با همبستگی مردم، این برنامه ها نقش بر آب شد.

پیوند بین نظام و ملت؛ بزرگترین قدرت جمهوری اسلامی

به گفته وی، بزرگترین قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران پیوند بین نظام و ملت است و بیگانه ها برای ایجاد شکاف بین مردم و دولت تلاش می کنند، اما نا موفق بوده اند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به برخی تلاش های غربی در سال گذشته برای ایجاد شکاف میان مردم و نظام، گفت: علت شکست آنها این بود که این تلاش، امنیتی بود و جنبه واقعی نداشت به همین دلیل منجر به شکست شد.

وی یادآوری کرد: تلاش های زیادی در نیویورک انجام شد تا ایران و رهبران نظام را فاقد اراده برای پیشبرد امور نشان دهند اما در بیان مواضعی که آیت‌الله رئیسی اعلام کرد، این انگاره شکسته شد و من به وضوح دیدم که خود غربی ها از پروژه بحران سازی ایجاد شکاف بین مردم در ایران ناامید شده اند؛ لذا در خیلی از جلسات بسته یا نشست‌هایی که با خبرنگاران و صاحب‌نظران برگزار شد، درباره مسائل داخلی بحث چندانی نمی شد، زیرا می دانستند جمهوری اسلامی از آن عبور کرده است این در حالی است که وقتی در آمریکا با سران کشورهای مختلف بحث می کردیم، همگی در خصوص افزایش تعامل و داشتن روابط گسترده با ایران صحبت می کردند اما رسانه های فارسی زبان که ضد ایران هستند، فضا را ناآرام نشان می دهند اگرچه در دنیا کسی به آنها توجه نمی کند ولی تلاش آنها برای ایجاد آشوب در داخل است.

رسانه‌های معاند فارسی زبان می‌خواهند دنیا را ضد ایران نشان دهند

جمشیدی بیان کرد: جمهوری اسلامی از پروژه های متعدد بحران سازی و بحران سازی های پیاپی عبور کرده است؛ ما از برگترین پروژه های ضد امنیتی علیه کشورمان عبور کرده ام در حالی که رسانه های معاند فارسی زبان فضا را به گونه ای نشان می دهند که همه دنیا علیه ماست چون می خواهند مردم را به خودشان مشغول کنند و دنیا را ضد ما نشان می دهند.

وی تأکید کرد: در گفت وگو با رئیس یکی از مؤسسات مطالعاتی آمریکا سیاست های آمریکا علیه ایران را نقد کردم؛ او گفت که ما به این نتیجه رسیده ایم که از تلاش های دولت آمریکا برای ایجاد بحران در ایران ناامید شده اند که البته این موضوع را ضمنی تأیید کرد. بنابراین اولا؛ از پروژه بحران سازی در داخل ایران ناامید شده اند و در گام دوم نیز از پروژه تغییر سیاست های راهبردی ایران در منطقه ناامید هستند، البته دشمن همواره در حال دشمنی کردن و رقابت است و نباید از این موضوع برای همیشه غافل شویم.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در سخنرانی راهبردی آیت الله رئیسی دو موضوع یعنی ارزش ها و منافع مشهود بود، البته منافع ما برخاسته از ارزش های ماست که هویت ما را شکل می دهد و هویت ما منافع ما را می سازد؛ این مسأله در نگاه رئیس جمهور هم دیده می شود.

وی بیان کرد: در اسناد امنیت ملی آمریکا و انگلیس هم که نگاه کنید، می بینید که یک فصل کامل را به ارزش های خود اختصاص داده اند در سخنرانی رئیس جمهور به قرآن و حفظ ارزش های ادیان اشاره شد؛ این یک اثر بسیار عمیق در جوامع مختلف بشری در کشورهای مختلف خصوصا کشورهای اسلامی دارد؛ مسأله بعدی توجه به خانواده بود؛ الان می بینیم که حتی در کارتون هایی هم که برای کودکان نمایش می دهد، سطح جدیدی از ایجاد بحران در خانواده را دامن می زنند که حتی در خود غرب هم به ایجاد تنش میان منتقدان و صاحب نظران منجر شده است.

دیگر یک ابرقدرت در دنیا نداریم؛ همکاری های سیاسی ایران در گرو همکاری اقتصادی است

جمشیدی درباره بحث نظم جدید جهانی گفت: رئیس جمهور در سخنرانی ها و اظهارات خود اعلام می کرد باید در نظم جدید جهانی مراقب باشیم تا اولا آسیب‌شناسی نظم قدیم جهانی و علت از هم پاشیدن آن مطرح شود و ثانیا دیگر یک ابرقدرت نداریم و باید اجازه داد ملت های منطقه، تصمیم بگیرند.

وی درباره سیاست همسایگی ایران که رئیس جمهور مطرح کرد نیز بیان داشت: رئیس جمهور بر این نظر است که بلوک بندی جدید آمریکایی‌ها را قبول نداریم همانگونه که بلوک بندی سابق غرب و شرق را نمی پذیرفتیم.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره انتقال قدرت از غرب به شرق، اظهار کرد: هندی ها، برزیلی ها و برخی کشورهایی که جهت گیری عمده و تقابل مستقیم با کشورها را ندارند، در سخنرانی های خود به صراحت اعلام می کردند که قدرت از غرب به شرق رفته است.

وی افزود: داسیلوا رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در بریکس تأکید کرد که نظام مالی آمریکا غیر عادلانه است و نشان می دهد اینگونه کشورها به دنبال کاهش قدرت تسلط دلار هستند در سخنرانی رئیس جمهور در توضیح سیاست همسایگی نیز اعلام شد ما یک سیاست تعاملی واضح داریم و حرکت هایی نشان داده ایم که صداقت خود را اعلام کرده ایم در عین حال لوازم روابط را هم در نظر داریم یعنی همکاری های سیاسی در گروی همکاری های اقتصادی است.

وی ادامه داد: کشورها هم باید وارد این فاز شوند یعنی اینگونه نباشد که ما امنیت را برای منطقه فراهم کنیم ولی کشورها با دشمنان ما وارد همکاری اقتصادی شوند در نهایت هم برخی صحبت ها درباره موضوعات عمده مرتبط با جمهوری اسلامی بود که شامل فلسطین و افغانستان و جنگ اوکراین، مطرح شد و در مجموع استقبال خوبی از سخنان رئیس جمهور به عمل آمد.

رئیس جمهور سانسور اطلاعات را به چالش کشید

جمشیدی یادآور شد: یکی از کارهایی که رئیس جمهور در برنامه ها و اظهارات خود انجام می داد و بیان می کرد، این بود که سانسور اطلاعات معتبر و انتشار اطلاعات نامعتبر را به عینه نشان داد؛ رئیس جمهور گفت، مردم در اغتشاشات سال گذشته که شدیدترین جنگ تحمیلی شده علیه ملت ایران بود، پیروز شدند. شاید اگر کشور دیگری بود، تحمل چنین حدی از فشار را نداشت اما علت پیروزی ملت ایران این بود که مردم با نظام پیوند عمیق دارند؛ رئیس جمهور گفت آنچه به‌عنوان تصویر از ایران ارائه می شود، صحیح نیست.

وی ادامه داد: رئیس جمهور همچنین اعلام کرد آیا از حمله شیمیایی به ایران خبر دارید؟ آیا از بیماران پروانه ای که داروهایشان را تحریم کرده اید، خبر دارید؟ آیا از آزادسازی مردم کردستان عراق از شر داعش از سوی حاج قاسم سلیمانی اطلاعی دارید؟

وی خاطرنشان کرد: با رئیس جمهور کرواسی دیدار داشتیم که عضو ناتو است اما حرف‌هایی که یک عضو کامل جامعه غربی زد و ادبیاتی که داشت، کاملا متفاوت بود؛ حتی در برخی مسائل اشتراک نظر داشتیم لذا آن دیدگاهی که در رسانه ها اعلام می شود، چنین نگرشی نبود یا با مقامات ارشد ژاپن که کاملا با غرب هماهنگ است دیدار کردیم و بر توسعه تعاملات و همکاری ها تأکید داشتند.

همگرایی و تعامل با همسایگان دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم است

این مقام مسئول در دولت سیزدهم درباره اینکه تعاملات ما با دنیا تا چه حد می تواند به معیشت مردم کمک کند، افزود: اساسا دکترین سیاست خارجی آیت الله رئیسی همسایگی و همگرایی است و نمی توان بدون تعامل با همسایگان، توسعه ایجاد کرد؛ هیچ کشوری توسعه نمی یابد مگر اینکه سهم هر کشوری در تعاملات اقتصادی مشخص شده باشد. بخشی از سیاست همسایگی، تعاملات اقتصادی است که اتفاقا در صادرات به همسایگان رکورد زده ایم به گونه ای که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی همسایگان ما است که سهم ما در حال حاضر بسیار ناچیز است و اگر تنها یکی دو درصد از این حجم را رشد دهیم، درآمد چند ده هزار میلیاردی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بین آمریکا، چین، روسیه و هند رقابت است که در آسیای میانه نفوذ کنند، حال آنکه ما با این کشورها سابقه روابط تمدنی داشته ایم و آن را جزئی از تمدن بزرگ ایران می دانیم ولی به خاطر یک سیاست اشتباه، رابطه ما با ترکمنستان قطع و حتی به دادگاه کشیده شده بود و تعیین خسارت شد اما در دولت سیزدهم، این خسارت را پرداخت و تعاملات اقتصادی را آغاز کردیم در حال حاضر با بسیاری از کشورهایی که تعامل را آغاز کرده ایم یکی دو دهه با آنها رابطه نداشته ایم که این مساله از ویژگی های شخصی آقای رئیس جمهور و توانایی او در ارتباط گیری شخصی با رهبران کشورهای مختلف است؛ اساس ارتباط بین سران کشورها، مؤثرترین عامل توسعه روابط است.

جمشیدی تصریح کرد: باید دستگاه های مختلف را مجاب کنیم که این روابط را گسترش دهند، البته هدف ما فراتر از روابط اقتصادی است و باید این رابطه را نهادینه کنیم الان سوریه با کشورهایی ارتباط اقتصادی دارد که در این کشور جنگ کرده اند چون روابط اقتصادی را با این کشور نهادینه کرده بودند. در سفر رئیس جمهور به سوریه به این مسأله توجه شد و الان هم در حال پیگیری و اجراست.

تاکید بر توسعه زیرساخت های آسیایی از سوی رئیس جمهور

وی تأکید کرد: باید بتوانیم زیرساخت هایمان را به هم متصل کنیم رئیس جمهور بر توسعه زیرساخت های آسیایی از طریق ایران تأکید دارد زیرا همواره یکی از پروژه های اصلی که دشمنان ما پیگیری می کردند، دور زدن کریدورها و خطوط انرژی از مسیر ایران است. در اجلاس جی ۲۰، آمریکایی ها بر ایجاد خط کریدرو از هند به جنوب غرب آسیا تأکید کردند و آن را به تصویب رساندند این در حالی است که پروژه کریدور شمال جنوب برای ما راهبردی است ولی سئوال اینجاست که چرا تا کنون انجام نشده است؟ چرا راه آهن رشت - آستارا در این سالها متصل نشده است؟ در حالی که در اجلاس بریکس نخست وزیر هند بر کریدور شمال جنوب ایران تأکید داشت چون می خواست با شمال اروپا ارتباط داشته باشد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه درآمد ترانزیت از فروش نفت بیشتر است، گفت: سئوال ما این است که پروژه های اینچنینی چرا تاکنون اجرا نشده است؟ یا پروژه شلمچه به بصره احداث نشده است؟ بنابراین ما در سیاست خارجی و طراحی کلان باید به سمتی برویم که روابط تجاری با کشورها نهادینه شود و کسی نتواند این ظرفیت را از ما بگیرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که غربی ها و آمریکایی ها چه میزان برای سیاست خارجی جنگ طلبانه آنها هزینه می کنند؟ مطمئنا رقم بسیار بالایی است و این یک سرمایه گذاری بلندمدت است تا اگر روزی جنگ شود، مورد استفاده واقع شوند، خود غربی ها میلیاردها دلار از مالیات آمریکایی ها برای سیاست های خارجی جنگ طلبانه هزینه می کنند.

تاکید بر حضور قدرتمندانه ایران در منطقه؛ با اروپایی ها قهر نکرده ایم

وی افزود: ایران همواره باید در حوزه منطقه ای حضور داشته باشد تا بتواند سیاست های داخلی خود را به پیش ببرد و اگر ما حضور نداشته باشیم، آنها وارد کشور ما می شوند.

جمشیدی افزود: ما با همه دنیا تعامل داریم حتی با اروپایی ها قهر نکرده ایم، رئیس جمهور معتقد است با همه کشورها مذاکره داریم اما دوست و دشمن خود را می شناسیم با همه کشورها کار می کنیم اما با دوستانمان بیشتر تعامل داریم و اگر غیر از این باشد، از ذکاوت سیاسی خارج شده ایم تصور ما از آفریقا در جامعه معمولا کشورهای ضعیف و بیچاره و نیازمند است در حالی که چنین چیزی نیست در آنجا ظرفیت زیادی برای کار اقتصادی وجود دارد تمام رقبای ما در آفریقا ورود کرده اند و حتی یکی از کشورهای همسایه ما به تمام بیش از ۵۰ کشور آفریقایی پرواز مستقیم دارد.

وی ادامه داد: حتی در اجلاس بریکس یکی از موضوعاتی که مطرح شد، این بود که اتحادیه آفریقا عضو جی ۲۰ شود. مسئولان سیاست خارجی یکی از کشورهای شمال آفریقا خدمت رئیس جمهور رسید و گفت روابط شما با ما تقریبا صفر است در حالی که ترکیه و ایتالیا هر یک پنج میلیارد دلار با ما رابطه دارند حال آنکه مردم کشور ما مایل به همکاری با شما هستند.

وی یادآوری کرد: همانگونه که سایر کشورها از روابط سیاسی با دیگر کشورها سود می برند، ما هم می توانیم سود ببریم ولی این تصور در جامعه هست که باید فقط با چند کشور اروپایی همکاری و تعامل داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: در دیدار رئیس جمهور با دبیرکل سازمان ملل اعلام شد که از ظرفیت نیروهای مسلح ایران برای پروژه های صلح بانی سازمان ملل استفاده شود و ثانیا از ظرفیت متخصصان سیاست خارجی ایران برای حضور در سازمان ها و تشکل های بین المللی استفاده شود که با استقبال طرف مقابل مواجه شد ایران حوزه اقتصادی را فعال کرده و دنبال ایجاد حوزه منافع ملی برای ایران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها